lördag 30 oktober 2010

Tolv år igen

Är hemma hos föräldrarna i helgen och bara njuter: höstvackert Blekinge, god mat och en stor, varm katt att mysa med i soffan. Jag kom ganska sent igår och var lite seg efter en vecka med magsjuka, rotfyllning och diverse jobbutmaningar. Då kändes det extra gott att bli serverad en Manhattan framför öppna spisen och sedan en god trerättersmiddag.


Till förrätt fick jag italiensk skinka och salami, en god rödkittost och pappas hemmabakta surdegsbröd. Det är M som har introducerat honom för surdeg.

Till huvudrätt escalope på fläskfilé och soja med potatiskaka från en nobelmiddag. Pappa var inte nöjd med potatisen eftersom den inte höll ihop riktigt när man stjälpte upp den. Vi var alla överens om att fläskfilén, som smakade lite åt det asiatiska hållet, kanske skulle passat bättre till en nudelsallad.

Eterrätten bestod av crème brulée med hallon, en provlagning inför kvällens bjudning.

Till sista vinslatten hittade jag en burk champagnekakor. De ska egentligen, som namnet antyder, serveras till champange men de är goda som de är eller till vin.

Champagnekakor
100 g rumsvarmt smör
1 msk strösocker
1 1/2 dl riven parmesanost
2 1/2 dl vetemjöl
1 msk paprikapupver

Vispa smör och socker poröst med elvisp. Tilsätt ost och mjöl och vispa lite långsammare tills det blir en smulig deg. Tryck ihop till en degklump och gör en lång rulle, ca 3 cm i diameter. Rulla den sedan i paprikapulver så att den täcks. Sno in den i plastfolie och låt vila i kylen i ca 2 timmar. Skär rullen i halvcentimetertjocka skivor och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i 175 grader i tio minuter. Låt kakorna svalna på plåten.

Föräldrarna har bjudit några vänner på middag ikväll. När jag ringde hem för några dagar sedan sa mamma "Du kan ju sitta med under middagen men blir det långtråkigt kan du gå upp på övervåningen och se på TV". Jag har fnissat åt det hela veckan, ibland stämmer det verkligen att man aldrig blir äldre än tolv i sina föräldrars ögon. Har jag riktig tur kanske jag får makaroner och köttbullar till middag istället...

Mammas fina höstdukning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar