lördag 9 oktober 2010

Surdegspizza med Malins pesto

Fredag = fredagspizza. Jag har tidigare skrivit om degen och tomatsåsen, men igår vi testade nya pålägg. Vi valde pålägg till varsin pizza (vi gör alltid två som vi delar): jag valde bresaola och pesto, M valde gorgonzola och gul lök.

Min kollega Malin och jag halkar ofta in på matsnack och igår tipsade hon om en variant på pesto som hon själv kom på i veckan. Malin tycker, liksom jag, att pesto är för oljigt och att det finns en gräns för hur mycket basilika och pinjenötter man orkar med. Jag är skeptisk till pinjenötter sedan jag fick det i en pastarätt i Stockholm i somras och drabbades av så kallad "pinjemun". Det är en åkomma som gör att allt man äter smakar beskt och metalliskt, lite som att tugga Svinto, i en vecka framåt (en till tre dagar säger experterna, pyttsan säger jag). Lagom kul när man har semester och vill njuta av god mat och gott vin.


Pinjemun riskerar man inte om man istället gör Malins pesto (det blev konstigt ljus i bilden, som inte riktigt gör den rättvisa). Den innehåller ruccola, pumpakärnor, vitlök, lite lagom med olivolja och riven västerbottenost - man bara mixar det hela i de proportioner man önskar. Tack för tipset Malin, det blev riktigt gott! Nu till lördagslunch ska jag testa den till svamptortellini.

Så till min fredagspizza med mozzarella, bresaola och pesto. Det blev en fin kombination och jag utnämnde triumferande min pizza till godast...


...tills jag fick smaka M:s variant med gorgonzola och lök. Gorgonzola är så gott. Pizzorna fick hamna på delad förstaplats, det gick inte att kora en vinnare.


Testade en ny B&J till efterrätt: Cherry Garcia, körsbärsglass med körsbär och mörk choklad i. Italiensk glass är min favorit men ibland är det gott med riktigt gräddig glass med en massa godsaker i. Då är B&J oslagbart.

Idag blir det pizzarester från igår och jag kommer att ägna kvällen åt att förbereda lunch och fika till imorgon, när mina föräldrar kommer på besök. För en gångs skull blir det inte köbekagor...

En lastbil lastad med Ben & Jerrys sprang jag på i NY förra hösten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar