tisdag 5 oktober 2010

Relativitetsteori och vaniljvisp

Det var ju kanelbullens dag igår, så jag gick inom St Jakobs stenugnsbageri i Lund för att köpa kanelbullar. Fast tanken var egentligen att köpa kardemummabullar för de är så in i helskotta goda. När jag kom in hade de bara bara med kanel och inga med kardemumma. Jag fick dock span på något annat intressant: äppelkaka på mazarinbotten. Det fick bli varsin sådan. Liksom allt annat från stenugnsbageriet var de fantastiska såklart. Vi köper inte så mycket bröd där längre eftersom vi bakar det mesta själva, men kakor borde man gå in och köpa oftare.

M gjorde misstaget att börja prata relativitetsteorin (av alla lättsamma vardagssamtalsämnen...) och svarta hål medan jag förlorade mig i vaniljvispen. Jag var väl inte helt fokuserad och när jag skulle få i mig det sista ur bunken och slicka av sleven spillde jag ner både mig och köksön och fick kommentaren "jag får väl hitta någon vuxen att prata med istället". Jag är ledsen, men om det inte går att koncentrera sig på relativitetsteori och vaniljsås samtidigt kommer jag alltid att välja vaniljen...

Vad mer? En enkel köttfärslimpa från ICAs husmanskostbok. God med äpplen, katrinplommon och bacon.

För fyra personer (minst):

400g blandfärs
1-2 morötter (finrivna)
1 dl havregryn
1 dl creme fraiche (jag tar lätt)
1/2 dl mjölk (jag tar mellan)
1-2 msk fransk senap
1 tsk basilika
1/2 tsk lökpulver
1 litet äpple
12 katrinplommon
1 paket bacon (140 gram)
Salt, vitpeppar.

Sätt ugnen på 200 grader
Blanda havregryn, creme fraiche, mjölk, senap, basilika, lökpulver (jag skippade basilika och lökpulver men saltade lite extra), 1 tsk salt och 1/2 tsk vitpeppar i en bunke. Tillsätt färs och rivna morötter. Blanda väl och häll i smord, bröad brödform, 1 1/2 liter. Skala och skär äpplet i bitar. Stick ner i mitten av köttärslimpan tillsammans med katrinplommonen. Jämna till ytan. Skär bacon i bitar och täck ytan. Ugnsbaka i 30-40 minuter.

Voilà! Ät med rårörda lingon, saltgurka och kanske ett par päror.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar