söndag 24 oktober 2010

En helg med renoveringskrubb

Det här har inte direkt varit en helg med tid för matlagning och långa middagar. Det här har varit en helg med sågspån i hela lägenheten, konstruktionslim i håret och renoveringskrubb. Renoveringen har pågått i över två år: kök och badrum har helrenoverats, nytt golv har lagts, fem-sex tapetlager har rivits ner från väggarna, tjugofyra väggar har bredspacklats och slipats två gånger (av mig, värt att notera), det spruckna taket har spacklats och målats, tre klädkammare har fixats. En hel del jobb med andra ord. Allt som fattas är el i kontoret och självklart... lister! Varför blir listerna alltid kvar till sist och varför tar man aldrig tag i det?

Idag gick jag med i Facebookgruppen "Vi som har lister kvar att sätta upp." När man satt upp listerna är man inte välkommen längre, då måste man gå ur. Jag satsar på att kunna lämna gruppen innan jul. Den här helgen har vi (mest M, jag har inte precision nog för finliret) spenderat två dagar med att sätta upp nya dörrfoder från Byggfabriken med urstarkt lim och ett gäng skruvtvingar, samt lite annat renoveringsfix. Inte lika kul som det låter, men fint blir det - iallafall när de blir vita. Fem dörrar ska få dörrfoder och det är ett sjuherrans pillande och sågande.


Det här var lite off topic känner jag, tillbaka till matbloggandet. Vad är då renoveringskrubb? Det beror på vilken slags hämtmat man har nära till. Jag har nära till Korvhuset, alltså är korv det ultimata renoveringskrubbet. Försökte med färdigrätter i mikron under köksrenoveringen. Det funkade i två dagar, därefter klöktes jag så fort jag öppnade förpackningen. Något vidrigare får man leta efter, enligt mig.


I går testade jag en korv som är ny i sortimentet, en currykorv som några britter i Stockholm tillverkar. Till det Korvhusets hemmagjorda potatismos och curryketchup. Fina grejer. Korven var kanske lite för grovhuggen för min smak, jag föredrar när innehållet inte består av alltför stora bitar. God smak dock. De hade också en ny kantarellkorv från Per i Viken. Den ska jag köpa nästa gång.


Till renovering hör också att man får belöna sig med en iskall öl när man är klar. T ex Brooklyn Lager, en av mina absoluta favoriter (ska hälsa på på bryggeriet i Brooklyn när jag åker till NY om en månad). Om man dessutom lyckas hitta de godaste chipsen, dvs de från IKEA för tio kronor påsen, i skåpet är lyckan total. Dessutom rotade jag fram en halv gräddfilsförpackning i kylen. En rejäl nypa havssalt, några drag med svartpepparkvarnen och lite tryffelolja i dipen och helgen kändes plötsligt som en ganska schysst helg. Jag blir glad av att lyckas trolla fram trevliga tilltugg utan att egentligen ha något särskilt hemma.

Två dörrar av fem fick foder i helgen, så det blir nog mer hämtmat (och fler iskalla öl) framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar