söndag 3 oktober 2010

En fin fredag

Jag har tyvärr ingen matlagning att rapportera från helgen, jag har haft förmånen att bara äta mat som andra har lagat. Fredagen började bra med en frukost på Espresso House med de kollegor som också bor i Malmö. Jag har bojkottat den kedjan i perioder, kvalitén kan verkligen variera, men just i fredags var det gott och servicen trevlig.

Några timmar senare hade jag ett lunchmöte med kollega inbokat. Vi skulle bara ut lite snabbt och köpa en lunch att inta gemensamt framför datorn. När vi väl kom ut i frisk höstluft och strålande sol kom vi på att vi kanske skulle ta en tur till Klostergatans fisk istället. Där blev vi sittandes ett bra tag med god kokt torskrygg med ägg och skirat smör. När vi ätit fisken kom vi på att en cappuccino skulle sitta fint. Och vad passar bättre till en cappuccino än en god pralin? Ibland måste man bara bejaka den där härligt avslappnade känslan som bara infinner sig på fredagar. Detta var första gången jag åt fisk på Klostergatans fisk, jag tar alltid den enda kötträtten (oftast husmanskost som t ex stekt fläsk med löksås) och brukar inte bli besviken.
Efter jobbet mötte jag upp M för en tur på stan. Vi fick blev akut sugna på klassisk fika och slank in på Hollandia.


Hollandia kanske inte är stans hippaste café, men de vet hur man bakar goda kakor och tårtor. Jag beställde två små chokladskapelser, en med hallonpuré och en med champagne. Inte dumt alls till en god kopp te.

När vi hade strosat klart och shoppat det vi skulle och lite till var klockan sju och en tur till ICA kändes inte allför lockande. Istället blev det en vedugnsbakad pizza på Spot. En fin margherita med ett gott glas rött till. Jag tycker att Spot gör kanongoda pizzor, men det hade varit så enkelt att höja dem ytterligare några snäpp genom att skippa den torkade oreganon (torkad oregano påminner mig om min barndoms pizzor på jugoslaviska småstadspizzerian, goda men inte Italien-goda) och byta ut den rivna mozzarellan till mozzarella i skivor.

Efter pizzan fick jag lust att ytterligare spä på höstmyset och knuffade in M på Pickwick för en Newcastle framför brasan. Där var det upptaget, men hela Pickwick andas höstmys så det var bra ändå.

Pickwick för exakt ett år sedan, när jag lyckades knipa en plats vid brasan.


Jag hade slut på Kusmi-te, så när vi var på stan i fredags passade jag på att kila inom Malmö Cigarraffär och köpa en ny burk. Denna gång blev det Anastasia, earl grey med citron och apelsinblommor. Sitter i skrivande stund vid köksön med en stor kopp framför mig. Innan jag går och knyter mig ska vi planera kommande veckans mat. Jag kommer att lobba för köttfärslimpa och lasange.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar